






Actueel
Voorjaar en najaar 2023 Jaffar Consultancy verzorgt voor het Netwerk Vertrouwenspersonen van de Rijksoverheid workshops interculturele gespreksvoering verder lezen
Voorjaar 2023 Radi Suudi en Leila Jaffar publiceren nieuw handboek Interculturele Communicatie verder lezen
Voorjaar 2023 Ook in 2023 verzorgt Jaffar Consultancy opnieuw enkele malen een module van een meerdaagse training ‘Sociale Veiligheid’ van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. verder lezen
Interculturele vaardigheden, waar gaat het om?
Managers en medewerkers die over interculturele vaardigheden beschikken
- kunnen zich inleven in de wereld van de ander en zijn in staat om zaken uit te leggen aan iemand met een hele andere achtergrond.
- kunnen goed tussen de regels door luisteren en laten zich niet afleiden door manieren van communicatie die met cultuur te maken hebben. Zoals gebruik van metaforen, een lange aanloop nemen in een betoog. Of juist korte zinnen gebruiken.
- zijn in staat om dezelfde boodschap op verschillende manieren te verwoorden zodat de ander het begrijpt. Zelfs wanneer dit betekent dat men met een beperkt vocabulaire moet volstaan.
- hebben in de gaten wanneer gedrag cultureel is. En wanneer niet......
- hebben in de gaten wanneer eigen gedrag of veronderstellingen cultureel bepaald zijn. En zien deze niet aan voor universele waarden.
- zijn in staat om de verschillende invalshoeken die in een team aanwezig zijn om te zetten tot een toegevoegde waarde. Diverse perspectieven op een bepaalde kwestie leveren immers vaak nieuwe inzichten op…..
- kunnen de mens respecteren, ook al is men het niet eens met bepaalde normen en gebruiken